PROJEKTOVÉ DNY V ANGLICKÉM JAZYCE
Cílem projektových dnů bylo seznámit žáky s různými kulturními aspekty života v anglicky mluvících zemích a představit žákům oboru stavebnictví významné stavby v anglicky mluvících zemích. Zároveň jsme usilovali o vyzkoušení forem práce, které nejsou v běžných jazykových hodinách příliš využívané. Tyto formy práce měly vést ke zvýšení čtenářské gramotnosti našich žáků. Při realizaci projektových dnů jsme se snažili zapojit jak žáky maturitních oborů, tak i žáky učebních oborů.
Celkem proběhlo 27 projektových dnů. Část z nich byla zaměřena na významné stavby v anglicky mluvících zemích, část se týkala svátků v anglicky mluvících zemích – ať už obecně, nebo se zaměřením na vybraný svátek, část se zaměřila na různé oblasti britské kultury.
Z výukových metod byly využívány především práce ve skupinách, práce ve dvojicích, práce s textem, využití obrázkových materiálů, využití interaktivní tabule, projektoru, poslech anglických písníček, poslech audioknih, krátká videa, práce se zjednodušenou četbou, která je součástí naší cizojazyčné knihovny.
V některých projektových dnech žáci také vyráběli různé dekorace vztahující se k vybranému tématu, z tohoto pohledu byly úspěšné především projektové dny, které se týkaly Halloweenu.
Zajímavé bylo, že každý lektor přistoupil k projektovému dni jiným způsobem, takže i když se témata opakovala, každý projektový den probíhal odlišně.
Žáci hodnotili projektové dny vesměs pozitivně, atmosféra byla daleko uvolněnější než při běžných jazykových hodinách. Součástí některých projektových dnů bylo i drobné občerstvení. Žáci oceňovali využití jiných metod, na které při běžné výuce nezbývá příliš času.
Největším přínosem pro lektory jednotlivých projektových dnů bylo právě využití těchto neobvyklých metod, dále se většina lektorů naučila pracovat s různými aplikacemi na vytváření pracovních listů a dalších výukových pomůcek a materiálů. Lektoři se navíc vzájemně inspirovali a sdíleli zkušenosti s aktivitami, které se jim osvědčily. Pozitivem je i zjištění, že některé netradiční metody lze s úspěchem využít i při přípravě na klasické jazykové hodiny. Metody, které přispívají ke zvýšení čtenářské gramotnosti v cizím jazyce, jsou dnes důležitou součástí jazykové výuky. Dále lektoři zjistili, že při takto časově náročném projektu je nutné vhodně volit a hlavně střídat jednotlivé činnosti tak, aby byli žáci stále aktivní.
IKAP II Středočeského kraje